Trainers
Hieronder volgen een aantal tips en trucs die kunnen helpen om een training goed te laten verlopen.
Gebruik Hockey Academy;
Basis opbouw is:
- kern 1, aanlerende techniek
- kern 2, toepassen techniek in oefenvormen
- afrondend spel met terug laten komen van aangeleerde techniek
- cooling down
Let op elementen techniek, tactiek en speelregels, plezier, veiligheid (geen ballen laten slingeren, spelregels hanteren).
- Op tijd aanwezig;
- In sportkleding komen, stick, scheenbeschermers, bitje;
- Geen mobiele telefoon;
- Geen sieraden;
- Geen gesprekken met mensen buiten het team;
- Draag een petje tegen de zon, geen zonnebril.
Ga niet schreeuwen als de spelers niet luisteren. Gewoon stoppen met praten.
Geef aan welk gedrag de spelers vertonen, wat het met jou doet, welk gedrag je verlangt en wat de eventuele gevolgen zijn.
- Veel beweging, weinig stilstaan, veel variatie met bal en stick!
- Eenvoudige oefeningen met weinig tot geen correctie
- Geen lange wachttijden.
- Heb je oefeningen in je hoofd;
- Niet te lang stilstaan bij de uitleg (praatje, plaatje en daadje);
- Groep bij elkaar halen (zeker bij veel wind en ver uit elkaar afstaande stations);
- Halve kring opstelling met hun rug naar een ander trainend team, toeschouwers etc. Zo geen afleiding en meer aandacht voor de trainer;
- Let op omgevingsgeluiden;
- Groep niet tegen de zon laten kijken;
- Met de wind meepraten, niet er tegenin schreeuwen;
- Laat de spelers de hockeybal in hun handen nemen. Zo geen gerommel met sticks en ballen;
- Zorg dat iedereen daadwerkelijk luistert (anders stoppen met uitleg)
- Laat spelers die niet goed luisteren maar de oefening voordoen of vraag wat je verteld hebt;
- Bedenk van te voren de regels die je wilt hanteren bij het gebruik van het materiaal, zoals ballen (wie ruimt op, wie deelt uit etc.)
- Bij aanhoudende verstoring juist de luisterende en gemotiveerde spelers aandacht geven.
- Let op dat niet de gehele tijd de aandacht gaat naar de slecht luisterende spelers.
- Veiligheid (geen ballen laten slingeren die niet bij de oefening nodig zijn, spelregels hanteren);
- Geen lange wachttijden;
- Werk met meerdere groepjes(2x 6 etc., 3x5);
- Afwisseling;
- Neem bij afsluitend partijtjes als trainer een paar ballen in je hand. Door snel de bal weer in het spel te brengen hou je de vaart in het spel/oefening! (let wel op dat je de ballen niet kwijt raakt aan bijvoorbeeld het andere team wat staat te trainen)
Correctie
- Aanlerend:
- Individuele correctie met naam en toenaam
- Spelgedeelte
- Klassikale correctie.
- Geen opmerkingen zoals fout, dom etc. maar in termen als het gaat goed en je kunt het beter dat en dat nog beter doen etc.;
- Geen instructie vanuit de dug-out maar actief op het veld;
- Straf niet een heel team als een speler er een potje van maakt;
- Je moet als trainer op een positieve en stimulerende manier bezig zijn.
Moet begeleidend zijn, niet bepalend;
Leg af en toe het (eind)spel even stil om uitleg te geven m.b.t. tactische zaken zoals opstelling bal- en of looplijnen, bal/helpkant, komverdediging, achter de bal verdedigen, toepassen aangeleerde technieken etc.
Laat de spullen opruimen door het team;
Korte evaluatie met de spelers hoe zij de training ervaren hebben.